Vegyünk házat!

Ezt még elmondom

Ha tetszett a bejegyzés, kövess minket a Facebookon!

2019. június 04. - badaydeni

Úgy voltam vele, hogy az energiahatékonysági hitelprogram kapcsán már csak akkor írok, ha valódi lépések történtek a kivitelezés terén. Ez egyébként már majdnem megtörtént, de aztán kiderült, hogy igazából szükségtelen lépésről volt szó. A korábbi bejegyzésemben fejtegettem, hogy a projektmenedzser miként tizedelte meg nekünk a nyári napsütéses órák számát. Aztán azt találtam írni, hogy "Azt akarom, hogy innentől minden zsírozottan menjen, és ha felhívom, akkor képben legyen az ügyemmel, és ne csak makogjon nekem mindenféle süket dumát arról, hogy milyen nagyon jók a mutatóik."

Le mertem írni, mert nem tűnt olyan nagyon nagy igénynek a sok szívatás után. Na persze.

Nem akarom nagyon részletezni, hogy kezdődött a sztori, de a fő problémakört érdemes átnézni az élvezhetőség kedvéért. Szóval februárban elküldtem az engedélyeztetéshez szükséges képeket a projektmenedzsernek, akiben május 23-án, a szerződés aláírásakor tudatosult, hogy semmit sem léptek, mert hiányzik a kismegszakítókról a kép. A levelemben ugye jeleztem, hogy ezek még a régi szekrényben vannak, de pikk-pakk átrakjuk, ha ez szükséges. Nem szólt, hogy az lenne.

Szerintem a három biztosítékot, amit az EON szerel fel, és egyenként 16 amperesek (nálam), főbiztosítéknak hívják. És ha nekem valaki azt mondja, hogy kismegszakító, akkor rögtön feljebb téved a szemem a villanyóra szekrényben, és azokra a megszakítókra nézek, amikre a ház különböző áramkörei közvetlenül kötve vannak. Ez még fontos lesz.

Sebesen intézni kezdtem a villanyszerelőt, hogy jöjjön, és rakjuk át a kismegszakítókat, mert küldenem kell róla egy képet a projektmenedzsernek. Így is egy hét volt, mire jönni tudott, de tegnap végre megoldódott ez a probléma is. Elkészült a várva-várt kép, elküldtem, és vártam. Amúgy hiába, mert az e-mailre nem kaptam választ, és ma délelőtt sem jött meg az a visszajelzés, amit alapból elvárok ilyen szintű elcsúszások után. Délutánra végre ki tudtam csikarni egy visszahívást, de a vonal végén csak makogás volt, hogy szerinte minden rendben. Én meg ugye nem hagytam annyiban, gyötörtem kicsit, hogy jöjjön már az a visszajelzés. Jött is!

Szó szerint ez: "Bal oldali villanyóránál a jobb alsó sarokban az a 3 kis izék a kismegszakítók. Arról kellene egy közeli kép. Azt nem tudják kiolvasni. Erről kérlek küldj képet és egyből beadjuk az engedélyeztetést." Hát bazmeg, én akárhány villanyszerelővel találkoztam eddig, ezeket biztosan nem nevezte kismegszakítónak, de ez a kisebb gondom, a nagyobb az, hogy ezt bármikor le tudtam volna fotózni, és akkor nem bukunk megint egy hetet. Nagyon ideges voltam, de csak egy visszafogott e-mailt írtam válaszul. Az már a projektmenedzser baja, hogy mielőtt ezt elolvasta volna, felhívott. Volt szerencsém elmagyarázni neki, hogy mennyire, de mennyire tele van már a tudatom az állandó banánhéjakkal - megint. A csillagaimban a hiba, mondta ő, miközben arra hivatkozott, hogy a technikai részéhez meg egyébként sem ért. Ha neki azt mondják, az a kismegszakító, akkor az. De küld azért egy képet, amin be van karikázva, hogy miről kellene közeli. De szerintem az akkor is a főbiztosíték hármasa. Vagy nem?

A napelemes szál

Beismerem: fogy a türelmem. De aki olvassa a blogot, és nagyjából képben is van az eddigi eseményekkel, az, ha nem is érti meg, de azért érti, miért van ez. Büszkén jelentem ugyanakkor, hogy próbálom magam visszafogni, eddig jobbára sikerrel. Mivel a napelemes engedélyeztetés még csak el sem kezdődött, ezért az már biztos, hogy a szigetelés meg fogja előzni a paneleket. Ezt felismerve határozottan kértem a projektmenedzsert, hogy szervezzen le egy helyszíni felmérést a napelemesekkel, mert nem akarok a szigetelésen futó kábelvezetőket látni, tehát mondják meg pontosan, mi hol lesz, hogy el tudjuk tüntetni a szigetelésben, amit csak lehet.

Véletlenül ez is éppen tegnap történt, és már akkor gyanús volt ez a kismegszakítós történet, amikor meséltem a napelemeseknek, akik erre egymásra néztek, és nem értették. Nem értették, hogy mi szükség van a kismegszakítókra az engedélyeztetéshez, de végül abban maradtunk, hogy nem akarnak senkivel vitába szállni e téren. Mondtam, hogy ezt a részét majd én intézem.

Felmérés, felmérés, felmérés

Mindenképpen nagyon fontos, mert ezek a cégek úgy dolgoznak, hogy Google Mapsen megnézik a ház tájolását meg a tetejét, és rámondják, hogy oké. Csakhogy, és ez már friss tapasztalat, a helyszínen bármi vagy inkább minden nézhet ki egy kicsit másként. Az észak-déli tájolás például már inkább északkeleti-délnyugati, ami miatt a tetőnek csak az utca felőli része alkalmas a panelek fogadására. Bármelyik olyan verzió, amelyben benne van az észak, akár csak érintőlegesen is, akár 30%-os veszteséget is jelenthet. És ott vannak még a környezeti tényezők is. A mi tetőnket például két méretes fa is árnyékolja, igaz, csak részlegesen, bizonyos szögből, de azért valamennyi veszteséget ez is jelenteni fog. A napelemesek ugyanakkor megnyugtattak, így sem értelmetlen a panelek felrakása, de ezekkel a tényezőkkel azért számolni kell. Pontos számot persze egy év távlatából lehet majd mondani. Ja, és amúgy nem fér ám fel 22 panel a tetőre, ahogy azt korábban számolták, csak 20. Az áthidaló megoldás egy újfajta paneltípus lesz, aminek nagyobb a névleges teljesítménye, így a 20 darab is hozza a kalkulált rendszer teljesítményt. Bár drágább, de kompenzációként megkapjuk az eredeti árban. A vége úgyis az lesz, hogy még nekem kell hálásnak lennem.

A bejegyzés trackback címe:

https://vegyunkhazat.blog.hu/api/trackback/id/tr7814878528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása